Friday, July 20, 2018

पैतृक सम्पति (विरासत) को कानुन


virasat

‘विरासत’ एउटा अति नै प्रचलित शब्द हो जसको भावार्थ हुन्छ आफ्नो पूर्खाहरूबाट केही प्राप्त गर्नु चाहे त्यो धनसम्पत्तिको रूपमा होस् वा आदर्श, उपदेश तथा संस्कारको रूपमा ।
                तर इस्लामी कानुनमा यस परिभाषिक शब्दको उपयोग त्यस धनसम्पत्तिका लागि गरिन्छ जुन मृत्युका समय मृतकको स्वामित्वमा  रहेको होस् जसलाई उसको नातेदारहरूमा भागबंडा गरियोस् । इस्लामी कानुनमा यस वितरणको पूर्ण कानुन नै छ जसलाई ‘विरासतको कानुन’ भनिन्छ ।
इस्लाम ईश्वरद्वारा निर्धारित एउटा जीवनशैलीको नाम हो जुन सम्पूर्ण मानवजीवनका लागि मार्गदर्शन र कानुन प्रदान गरेर एउटा यस्तो समाजको निर्माण गर्दछ जसमा प्रत्येक व्यक्ति एउटा सुखी जीवन व्यतीत गर्न सकोस् र उसको समृद्धि र विकासमा कुनै बाधा उत्पन्न नहोस् किनभने परिवार समाजको एउटा आधारभूत एकाई हो । त्यसैले इस्लामले परिवारलाई सुदृढ पार्न धेरै जोड दिएको छ ।
                इस्लामले परिवारलाई एउटा संस्थाको रूपमा हेर्दछ । जसरी एउटा संस्थालाई सुचारू रूपमा चलाउनका लागि सदस्यहरूमा उत्तरदायित्वको निर्धारण आवश्यक हुन्छ, त्यसरी नै इस्लामले यस परिवाररूपी संस्थामा प्रत्येक सदस्यहरूको उत्तरदायित्वको निर्धारण गर्दछ ।
                परिवारमा कसैको मृत्यु भएपछि एउटा सदस्य अवश्य कम हुन्छ तर त्यो संस्था समाप्त हुदैन । यस परिस्थितीमा इस्लाम यो उचित सम्झन्छ र सुनिश्चित गर्दछ कि मृतकको सम्पतिको वितरण बाकी सदस्यहरूमा होस् । अधिकार एवम् उत्तरदायित्यको चयनमा सदस्यहरूलाई आपसी कलह र संघर्षबाट बचाउनका निम्ति इस्लामले यसको निर्धारण स्वयं गरिदिएको छ र मृतकको सम्पत्तिको वितरणको एउटा विस्तृत कानुन पनि प्रदान गरिदिएको छ । यसै कानुनलाई ‘विरासतको इस्लामी कानुन’ को नामले चिनिन्छ । कुरआनका निम्न लिखित श्लोकहरूमा यस कानुनको विस्तृत विवरण रहेको छः
सुरह बकरह – श्लोक नं. १८०, २४०
सुरह निसा – श्लोक नं. ७–१२, १४, १९, ३३, १७६
सुरह माइदा – श्लोक नं. ७५
 सुरह अहजाब – श्लोक नं. ६
यी समस्त श्लोकहरूको गहन अध्ययन पश्चात् विरासतको इस्लामी कानुन र यस सम्बन्धी अन्य विषयहरूलाई बुझ्नका लागि निम्न लिखित शीर्षक अन्तर्गत व्यक्त गर्न सकिन्छः
१. यसको पालना अनिवार्य छ ।
                इस्लामी विरासतको कानुनको अनुपालन मुस्लिमहरूको स्वेच्छामा छोडिएको छैन, बरू यसलाई अनिवार्य घोषित गरिएको छ । कुरआनको सुरह निसा श्लोक १३–१४ मा विरासतको यस कानुनलाई ‘इश्वरीय सीमा’ को संज्ञा दिइएको छ र यसको उल्लंघन गर्ने व्यक्तिलाई सदैव नर्कमा हालिने र कठोर दण्डको चेतावनी पनि दिइएको छ । एउटा इस्लामी राज्यको यो कर्तव्य हुन्छ कि उसले यसको अनुपालनको सुनिश्चित गरोस् र उल्लंघन गर्ने व्यक्तिलाई कठोर सजाय देओस् ।
२. समस्त सम्पत्तिको विवरण गरिने छ ।
                पवित्र कुरआनको अध्ययनबाट यो थाहा हुन्छ कि मृतकको समस्त सम्पत्तिको वितरण गरिनेछ चाहे त्यो धनी थियो वा निर्धन एवं उसको सम्पत्ति कम होस् वा धेरै । हजरत मुहम्मद (स.) को निर्देशन छ कि मृतकको समस्त सम्पत्तिको वितरण हरेक परिस्थितीमा अनिवार्य छ चाहे उसले १ मिटर कपडा नै छोडेको होस् ।
३. हरेक प्रकारका सम्पत्तिहरूको वितरण तथा भागबण्डा गरिने छ ।
                सम्पत्ति चाहे चल होस् वा अचल, नगद होस् वा घर, खेत होस् वा जनावर वा व्यवसाय, सबैको वितरण गरिनेछ र केही पनि यस कानुनबाट मुक्त राखिने छैन । अर्थात मृतकको स्वामित्वमा जेजति पनि सम्पत्ति हुन्छ त्यसको भागबण्डा (वितरण) अनिवार्य छ चाहे त्यो कुनै रूपमा होस् ।
४. यो कानुन मृत्युपछि नै लागु हुनेछ ।
                ‘विरासत’ भनेकै त्यो सम्पत्ति हो जुन मृत्यु पश्चात कसैको स्वामित्वमा रहेको होस् । अतः जीवित व्यक्तिको कुनै पनि सम्पत्तिमा यो कानुन लागु हुदैन र उसलाई पूर्ण अधिकार छ कि ऊ आफ्नो जीवनमा आफ्नो समस्त सम्पत्तिको क्रय–विक्रय आफ्नो इच्छानुसार गरोस् । इस्लामी विरासतको कानुन एउटा व्यक्तिको मृत्यु पश्चात नै कार्यान्वयन हुन्छ । आफ्नो जीवनमा नै आफ्नो समस्त सम्पत्तिको वितरण संभावित उत्तराधिकारीहरूमा गर्ने अधिकार प्रत्येक व्यक्तिलाई हुन्छ, तर यसलाई विरासतको वितरणको विकल्प बनाउन सकिदैन ।
५. उत्तराधिकारी को हुनेछ ?
                इस्लामी विरासतको कानुनले मृतकको परिवारको कोही एक सदस्यलाई मात्र समस्त सम्पत्तिको उत्तराधिकार प्रदान गर्दैन, बरू मृतकसँगको नाताको निकटताको आधारमा सम्पूर्ण सदस्यहरूमा यसको वितरण गर्दछ । निकटतम नातेदार (पति, पत्नी, छोरा, छोरी, आमा, बाबु, हजुरबा) लाई सबभन्दा अधिक अंश प्राप्त हुन्छ । यहाँ यो स्पष्ट रूपमा बुझ्न अति आवश्यक छ कि इस्लाममा यस निकटतम नातेदारको निर्णय सम्बन्धको मधुरता एवम् कटुतामाथि निर्भर हुदैन बरू यसको निर्धारण नाताले नै हुन्छ । सम्बन्धको कटुताका कारण कुनै पनि सदस्यलाई विरासतबाट बञ्चित गर्न सकिदैन । यसै प्रकार कुनै सदस्यसँगको मधुर सम्बन्धका कारण उसलाई उसको अंशभन्दा बढी दिन सकिदैन ।
                पवित्र कुरआनका श्लोकहरूको अध्ययन गर्दा यो निष्कर्ष पनि निस्कन्छ कि यस परिवार रूपी संस्थाको बाहिरका कुनै व्यक्तिको विरासतमा अधिकार हुदैन र यस्तो कुनै पनि व्यक्ति यस उत्तराधिकारको दाबी गर्न सक्दैन ।
६. स्त्री र पुरूष दुबै उत्तराधिकारी हुन्
                समाजमा फैलिएका भ्रमहरूका विपरीत इस्लाम स्त्रीलाई परिवारको महत्वपूर्ण अंग मान्दछ र पुरूष जस्तै महिलालाई पनि विरासतमा अधिकार प्रदान गर्दछ । उनी चाहे आमाको रूपमा हुन् वा पत्नी, बहिनी अथवा छोरीको रूपमा, इस्लामी विरासतको कानुनमा उनको लागि ईश्वरले अंश निर्धारण गरि दिएका छन् र कसैलाई यो अधिकार छैन कि उनलाई विरासतबाट बञ्चित गरोस् । स्त्री र पुरूष दुबैको अंशको मात्रा परिस्थितीहरूमा निर्भर गर्छ । कहिले स्त्रीलाई पुरूषको आधा अंश प्राप्त हुन्छ, कहिले बराबर र कहिले पुरूषको दुइगुणा प्राप्त हुन्छ ।
७. वसीयत (इच्छाएको)
                यदि कुनै व्यक्तिको इच्छा छ कि उसको मृत्युपछि परिवार बाहिरको पनि कुनै व्यक्ति, संस्था अथवा समाजसेवाका लागि उसको सम्पत्तिको केही अंश दिइयोस् भने इस्लाम उसलाई यो अधिकार प्रदान गर्दछ कि आफ्नो जीवनकालमा ऊ त्यस व्यक्ति अथवा संस्थाको पक्षमा वसियत गरोस् । इस्लाम मृतकद्वारा गरिएको वसीयतको आदर गर्दछ र त्यसको कार्यान्वयन गर्ने आदेश दिन्छ । यस अधिकारको दुरूपयोग हुनबाट बचाउनका लागि इस्लामले यसको सीमा पनि निर्धारण गरेको छः
                १. समस्त सम्पत्तिको एकतिहाई भागभन्दा बढीको वसीयत गर्न सकिदैन ।
                २. वसीयत त्यस व्यक्तिको पक्षमा हुन सक्दैन जसको पहिलेदेखि नै विरासतको कानुनमा अंश निर्धारित गरिएको छ ।
                यी प्रावधानहरू आवश्यक थिए ताकि कुनै व्यक्ति यस कानुनको प्रयोग गरी आफ्ना नातेदारलाई उसको वास्तविक अधिकारबाट बञ्चित नगरोस् अथवा आफ्नो सम्पत्तिको अधिकांश भाग परिवारको कुनै एक सदस्यको नाममा नगरोस् ।
८. विरासतको उत्तराधिकारी जीवित व्यक्ति नै हुन सक्छ
                विरासत ती व्यक्तिहरूमा नै वितरित हुनेछ जो सम्पत्तिका मालिकको मृत्युका समय जीवित हुनेछन् । यदि कुनै नातेदारको मृत्यु सम्पत्तिमालिकको मृत्युभन्दा पहिले नै भइसकेको छ भने उसको नाम उत्तराधिकारीमा सम्मिलीत गरिने छैन । यही कारण हो कि कुनै व्यक्ति आफ्नो जीवनकाल मै आफ्नो सम्पत्तिको भागबण्डा गर्न सक्दैन किनभने उसलाई थाहा हुदैन कि उसको मृत्युको समय कुन उत्तराधिकारी जीवित रहनेछ र को रहने छैन ।
९. भागबण्डा (वितरण) कसले गर्ने ?
                विरासतको कानुन कसैको मृत्युपछि नै कार्र्यािन्वत हुन्छ, त्यसकारण कुनै व्यक्ति आफ्नो जीवनकाल मै त्यस कानुनलाई प्रभावमा ल्याउन सक्दैन । उसको मृत्युपछि उसका उत्तराधिकारीहरू आपसी सहयोग र सहमतिले ईश्वरद्वारा प्रदान गरिएको निर्देशनको आधारमा विरासतको कानुन लागु गर्नेछन् । यदि आवश्यक्ता भए कुनै विशेषज्ञको सहायता पनि लिन सक्नेछन् ।
१०. शीघ्र वितरण हुनुपर्छः
                सम्पत्तिको विवाद प्रायः परिवारमा कलह र विघटनको प्रमुख कारण बन्न सक्दछ, त्यसकारण कसैको मृत्युपछि उसको सम्पत्तिको भागबण्डा छिटो होस् भन्ने इस्लामको चाहना छ ।
११. ऋण
                यदि मृतकमाथि कुनै ऋण छ भने उसको ऋण चुक्ता गरेपछि बाकी रहेको सम्पत्तिमा मात्र विरासतको कानुन लागू हुनेछ ।
१२.  हिबा (दान)
                यहाँ यो आवश्यक्ता महसुस हुन्छ कि इस्लामी कानुनको एउटा नियम ‘हिबा’ का बारेमा पनि अवगत गराइयोस् । यस कानुन अन्तर्गत कुनै व्यक्तिलाई यो अधिकार प्राप्त हुन्छ कि ऊ आफ्नो जीवनकाल मै आफ्नो पूरा सम्पत्ति वा केही अंश कुनै व्यक्ति (चाहे त्यो नातेदार होस् वा नहोस्) अथवा कुनै संस्थालाई देओस् र उसलाई कानुनी रूपमा त्यसको मालिक बनाइ देओस् । यस कानुनी अधिकारका बावजुद नैतिक स्तरमा इस्लाम यो चाहन्छ कि कुनै व्यक्ति यस कानुनको प्रयोग गरि आफ्ना उत्तराधिकारीहरूलाई पूर्ण रूपमा आफ्ना सम्पत्तिबाट बञ्चित नगरोस् । वास्तवमा यो कानुन केही असाधारण परिस्थितीहरूका लागि मात्र राखिएको हो जुन कुनै व्यक्तिलाई असामान्य अवस्थामा पेश आउन सक्छ ।
वितरणको कार्यान्वयन र त्यसको अनुक्रम
वास्तविक्ता त यो हो कि इस्लामी विरासतको कानुनको आरम्भ मृतकको अन्तिमसंस्कारको खर्चबाट नै भइहाल्छ । विरासतको वितरणको पूर्ण क्रम यस प्रकार छः
१. अन्तिम संस्कारः मृतकको सम्पत्तिबाट सर्वप्रथम उसको अन्तिम संस्कारको खर्चलाई निकालिने छ र बाकी रहेको सम्पत्तिमा कानूनको अर्को चरणको कार्यान्वयन हुनेछ ।
२. ऋण चुक्ताः यदि मृतकमाथि कुनै प्रकारको ऋण छ भने अन्तिम संस्कार पछिको बाकी सम्पत्तिबाट उक्त ऋण चुक्ता गरिनेछ । बाकी रहेको सम्पत्ति अघिल्लो चरणमा जानेछ ।
३. वसीयतः तेस्रो चरणमा मृतकले इच्छाएको व्यक्ति (जुन विरासतको कानुनमा उत्तराधिकारीका रूपमा निर्धारित गरिएको व्यक्तिमध्येको नहोस्) अथवा संस्थालाई इच्छाएको सम्पत्ति (जुन कूल सम्पत्तिको एकतिहाइ भागभन्दा बढी नहोस्) प्रदान गरिने छ ।
४. उत्तराधिकारीहरूमा भागबण्डाः पहिलो तीनवटा चरणपछि जुन सम्पत्ति बाकी रहन्छ त्यो उत्तराधिकारीहरूमा विरासतको कानुन बमोजिम वितरण गरिने छ । कसलाई कति अंश पाउनेछ भन्ने कुरा उत्तराधिकारीहरूको संख्या र नातामा निर्भर गर्छ, त्यसकारण यसको विस्तृत विवरण यहाँ दिन सम्भव छैन । यसको विस्तृत जानकारी कुरआनमा वर्णित आदेशहरूबाट प्राप्त गर्न सकिनेछ ।
५. बैतुलमाल (सरकारी कोष)ः संयोगवश यदि मृतकको कुनै उत्तराधिकार छैन वा जीवित छैन भने उसको सम्पूर्ण सम्पत्ति सरकारी कोषमा समावेश गरिनेछ र त्यसलाई समाजको विकासमा उपयोग गरिनेछ ।
इस्लामी विरासतको कानुनको उद्देश्य
                इस्लामी विरासतको कानुन मात्र सम्पत्ति वितरणको कानुन होइन, यसबाट अन्य महत्वपूर्ण उद्देश्यहरूको प्राप्ती पनि हुन्छ जुन एउटा परिवार र समाजका लागि अति आवश्यक छः
१. सम्पत्तिको प्रवाह
                कुनै पनि समाजमा सुख, शान्ति एवम् समृद्धि त्यही बेला सम्भव हुनेछ जब त्यसमा भएको सम्पत्ति केही व्यक्तिहरूको हातमा मात्र सीमित नहोस् ।
                इस्लामको आर्थिक व्यवस्था यस कुरालाई सुनिश्चित गर्छ कि समाजमा भएको सम्पत्ति सधैं प्रवाहमा रहोस् । यही कारण हो कि जबजब इस्लामी कानुनलाई कुनै समाजमा पूर्ण रूपमा लागु गरिएको छ, त्यहाँ सुख, शान्ति र समृद्धिको ढोका खुलेको छ ।
                सम्पत्तिको सञ्चयबाट जहाँ एकतर्फ त्यसको वितरण असमान हुन्छ र गरिबी फैलिन्छ, त्यहीँ अर्को तर्फ मानिसमा लोभ र कन्जुस्याईको प्रवृत्तिको विकास हुन्छ । पवित्र कुरआनमा ईश्वरले यस्तो गर्ने व्यक्तिहरूका लागि कठोर सजायको चेतावनी दिएका छन् ।
                आज हाम्रो समाज यस रोगबाट ग्रसित छ र यहि कारण हो कि जोसंग सबभन्दा अधिक सम्पत्ति छ त्यो नै सबभन्दा अधिक लोभी छ र तिनीहरूलाई यो कदापि चिन्ता लाग्दैन कि समाजको एउटा ठूलो वर्ग भोकमरीको शिकार बन्दैछ ।
                पूंजीवाद यही असमाज आर्थिक व्यवस्थाको प्रचारक हो र यसै आधारमा समाजको निर्माण गर्न चाहन्छ । इस्लाम यसको विरोध गर्दछ र यसलाई पूर्ण रूपमा समाप्त पार्न चाहन्छ । यसै कारण इस्लाममा यस्तो प्रावधान छ कि धनसम्पत्ति एकै स्थानमा संचित हुन नसकोस् र यसको प्रवाह सुनिश्चित होस् । जकात (अनिवार्य धनदान), सदका (स्वेच्छिक धनदान) र विरासतको कानुन यसै प्रावधानका अंश हुन् ।
२. यो स्मरण गराउनु कि समस्त सम्पत्तिका वास्तविक मालिक ईश्वर हुन् ।
यो समस्त संसार उसकै सम्पति हो जसले यसको सृष्टि गरेका छन् र उही नै यसको वास्तविक स्वामी हुन् । मानिस अनभिज्ञतामा आफूलाई आफ्नो सम्पत्तिको वास्तविक स्वामी सम्झन्छ र त्यसमा आफ्नो एकाधिकार जमाउन खोज्छ ।
                वास्तविक्ता यो हो कि मानिसको सम्पत्तिमा अधिकार अस्थायी हो र ऊ मात्र एउटा प्रतिशासक (Regent) हो । उसको मृत्युपछि यो अधिकार समाप्त हुन्छ र यो उसको वास्तविक स्वामीमा निर्भर हुन्छ कि अब उनले आफ्नो सम्पत्तिको स्वामित्व पुनः कसलाई प्रदान गर्नेछ ।
                इस्लामी विरासतको कानुन यही सत्यताको स्मरण गराउँदछ । मृतकको सम्पत्ति कसलाई र कति दिने हो यो ईश्वरको अधिकार हो र यसमा मानिसले आपत्ति जनाउने कुनै अधिकार छैन ।
३. मानिसलाई संतोष होस् कि उसको मृत्युपछि उसको सम्पत्ति विवादको कारण बन्ने छैन ।
                जब सम्पत्तिको वितरण इश्वरीय निर्देशानुसार हुन्छ भने कसैलाई कुनै आपत्ति हुनेछैन, न त सम्पत्तिको विवाद परिवारलाई विघटन पार्ने कारण बन्नेछ । यो विश्वास जीवनमा पनि मानिसको सन्तोषको कारण बन्दछ र मृत्युका समय पनि धेरै कष्टहरूबाट मुक्ति प्रदान गर्दछ ।

No comments:

Post a Comment